Mange må reaktivere: For at et D-nummer skal bli aktivt igjen, må eieren møte opp til ID-kontroll ved et skattekontor eller Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA).
Foto etter hmskort.no
Mange må reaktivere HMS-kortene
Mange HMS-kort vil få status «inaktivt» fra februar 2022, når Skatteetaten starter en løpende inaktivering av alle D-numre som er eldre enn fem år.
Melding fra Arbeidstilsynet, som er offisiell utsteder av HMS-kortene:
.
I systemet for bestilling av HMS-kort er det slik at status på D-nummeret får betydning for status på HMS-kortet. Et «inaktivt» D-nummer medfører et inaktivt HMS-kort. Dette kan bli et tema ved kontroll av HMS-kort under tilsyn. I tillegg kan status «inaktivt» påvirke andre tjenester som virksomhetene tillegger kortene, for eksempel adgangskontroll.
En overgangsperiode
For å unngå at inaktivering av D-numre rammer arbeidstakere og virksomheter, vil Arbeidstilsynet godta HMS-kort med status «inaktivt» i en overgangsperiode fram til 1. oktober. For D-numre som utløper etter 1. september, vil HMS-kortet kun være gyldig i 30 dager, dersom D-nummeret ikke har blitt reaktivert.
– Inaktive HMS-kort ville vært en ulempe for virksomheter med utenlandske arbeidstakere. Derfor gjør Arbeidstilsynet et unntak og innfører en overgangsperiode som gir arbeidstakere anledning til å reaktivere sine D-numre uten problemer, sier Ørnulf Halmrast i seksjon for godkjenninger og meldinger.
Slik reaktiverer du et D-nummer
For at et D-nummer skal bli aktivt igjen, må eieren møte opp til ID-kontroll ved et skattekontor eller Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA). Vær oppmerksom på følgende:
Bakgrunn
Det var i 2017, etter en endring i Folkeregisterforskriften, at Skatteetaten bestemte at et D-nummer skulle få status «inaktivt» fem år etter det ble tildelt en person. Hensikten med endringen er å redusere faren for misbruk av D-nummerordningen.
Arbeidstilsynet har derfor gjort midlertidige justeringer i bestillingsløsningen på hmskort.no. Hensikten er å hindre at brukerne opplever tekniske problemer ved bestilling av nye HMS-kort til ansatte med inaktive D-numre.
Nye tjenester på hmskort.no
Dette er nytt i bestillingsløsningen hmskort.no:
Bestillere av HMS-kort kan nå velge å få et varsel 14 dager før et D-nummer blir inaktivt i Folkeregisteret.
Om kort tid vil en ny funksjonalitet gi bestillere av HMS-kort oversikt over hvilke kort som er bestilt med D-nummer og status på D-nummeret.
HMS-kort bestilt med et inaktivt D-nummer vil få status «inaktivt» dersom D-nummeret ikke er reaktivert innen 1. oktober.
– Arbeidstilsynets arbeid blir ikke berørt av den midlertidige ordningen. HMS-kortene er et viktig verktøy i bekjempelse av useriøsitet og arbeidslivskriminalitet. Derfor skal vi fortsatt kontrollere mange HMS-kort når vi er ute på tilsyn. Samtidig håper vi at løsningen med en begrenset overgangsperiode blir god for både virksomheter og arbeidstakere, sier Halmrast.
Kilde: Midlertidige endringer for HMS-kort med inaktivt D-nummer (link til Arbeidstilsynet)
.
Unngå dyre HMS-kort
Mange aktører tjener gode penger på å selge HMS-kort til norske virksomheter.
Arbeidstilsynet oppfordrer virksomhetene til å bestille HMS-kort direkte i den oppdaterte og enkle bestillingsløsningen deres. Da blir kortene langt billigere enn om man bruker eksterne tilbydere.
Det er bare Arbeidstilsynet som utsteder HMS-kort, og den offisielle nettsiden for å bestille kortene er hmskort.no.
Les mer hos Arbeidstilsynet
.
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.
Bestill abonnement
Last ned bladet
Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Her kan du melde deg på