Ellen Nygard er faglært husøkonom og fagansvarlig for studietilbudet i Facility Management på Handelshøyskolen ved OsloMet.Foto: Baard Fiksdal, NHO Service og Handel
Fortidens oldfrue- og husøkonomutdanninger sett i lys av nåtiden
Kronikk: Hvis man ikke kjenner fortiden, forstår man ikke nåtiden og egner seg ikke å forme fremtiden.
Kronikken er skrevet av Ellen Nygard, som er faglært husøkonom og fagansvarlig for studietilbudet i Facility Management på Handelshøyskolen ved OsloMet:
Annonse
.
Dette sitatet av den franske filosofen Simone Weil rommer stor livsvisdom og er den direkte foranledningen til at jeg tar mot til meg og kommenterer en av utdanningene som jeg kjenner godt i historiker Jan Messels imponerende verk Profesjonsutdanninger i sentrum – fra jordmorutdanning til OsloMet 1818-2018, utgitt tidligere i år.
Husøkonomutdanningen
I floraen av OsloMet sine yrkesrettede utdanninger omtales også husøkonomutdanningen. I stikkordsregisteret gis det henvisninger til utdanningen i fem av bokens i alt 17 kapitler:
Statliggjøring, spesialisering og profesjonalisering i etterkrigstiden
Høyskolens plassering: Perifere i sentrum
Studentene i «kunnskapssamfunnet»
Forandre for å bevare
Samarbeid og selvstendighet
Facility management- og oldfrueutdanningene
Verken «facility management» eller den norske oversettelsen av begrepet som er «fasilitetsstyring», inkluderes som begrep i stikkordregisteret. Heller ikke oldfrueutdanningen som i 1955 startet tilbudet i å utdanne ledere til denne nisjen av arbeidslivet, inkluderes i registeret.
Isolert sett er dette uproblematisk. Både oldfrue- og facility management-utdanningene omtales i kapitlene som husøkonomutdanningen-stikkordet i registeret viser til.
Bortgjemt feil
Boken er omfangsrik, over 413 sider. Et av kapitlene har overskriften Facility management – et avsluttet kapittel. Heldigvis uttrykker den ikke sannheten. Et studietilbud innenfor facility management eksisterer da vitterlig fortsatt ved OsloMet!
Høsten 2022 er det oppmeldt i overkant av 70 studenter til emnet det tilbys undervisning i. Emnet heter Facility Management i organisasjoner og er på 10 studiepoeng. Arbeidskravet skriver studentene i disse dager. Innleverte og sensurerte arbeidskrav gir en klar pekepinn på hvor mange som kommer til å ta eksamen i emnet senere i høst. Til våren tilbys et nytt facility management-emne, Pedagogisk ledelse og ressursutvikling innen Facility Management. Emnet er på 15 studiepoeng. Opptak åpnes det for i desember. Oppstart av undervisning er i februar 2023.
Inneværende studieår er det tredje gang det tilbys undervisning i høstens- og vårens facility management-emner.
År 2018
2018 setter punktum i boka til Messel om utdanningshistorien til OsloMet. 2018 var også et skjebneår for facility management-utdanningen på Handelshøyskolen ved OsloMet.
Kun fem studenter ble uteksaminert våren 2018 med profilfordypningen facility management i sin økonomi og administrasjonsbachelor. Høsten 2018 var det omtrent like få avgangsstudenter på Bachelor i økonomi og administrasjon som hadde valgt facility mangement-fordypningen.
Vi som var vitenskapelige tilsatte på utdanningen, visste ved oppstart av høstsemesteret i 2018 at utdanningen hang i en tynn tråd.
Årsaksforklaring
Årsakene til det er likevel andre enn dem Messel peker på: «[f]orandringspotensialet var på et vis utløpt, studentene var uinteressert, og arbeidsmarkedet etterspurte ikke kompetansen i tilstrekkelig grad».
Messel trekker ikke inn poenggrensene for opptak på studiet. Det er sterkt beklagelig, siden det er hovedforklaringen på utdanningens utfordringer.
Da studietilbudet i facility management høsten 2015 ble overført fra å være en egen Bachelor i Facility Management til å bli en profilfordypning på Bachelor i økonomi og administrasjon, økte poenggrensen for opptak radikalt for de studentene som ønsket å utdanne seg til facility managere på høyere utdanningsnivå (tabell 1).
.
.
Antall uteksaminerte i studentkullene på Bachelor i Facility Management, tatt opp høsten 2013 og høsten 2014, var henholdsvis 21 og 30. I snitt var det omtrent samme antall uteksaminerte som dem som ble uteksaminert i løpet av de ti årene som Bachelor i husøkonomi og serviceledelse eksisterte (tabell 2).
.
.
Uansett navn på utdanningen, har utdanningen aldri vært en volumutdanning. Det ligger i sakens natur. Med unntak av organisasjoner som har servicetjenester og støttefunksjoner som sin kjernevirksomhet, vil de fleste organisasjoner kun ha behov for et fåtall ledere med en formalkompetanse innenfor facility management. De fleste ansatte og ledere i en organisasjon er naturlig nok tilknyttet kjernevirksomheten.
Samtidig vil enhver organisasjon av en viss størrelse som produserer varer og/eller tjenester i sin kjernevirksomhet ha behov for facility management-ferdigheter og kompetanse i ledelsen. Med antall organisasjoner som faller innenfor denne kategorien, skjønner vi at behovet for facility managere er stort og det vil være evigvarende.
Bevart gjennom vilje og behov
Messel oppsummerer 2018 med at «[h]øyskolen så heller ingen andre strategiske grunner til å opprettholde studiet». Det er i mine øyne feil.
Messel avslutter sin omtale av facility management-utdanningen med at «[i]kke alt kunne bevares gjennom forandring». Også dét er i mine øyne feil.
Det var nettopp gjennom forandring utdanningen kunne bevares. Høsten 2019 var viljen på plass hos Handelshøyskolen ved OsloMet for å få til en omstart av studietilbudet innenfor facility management. Behovet for fagutdannede ledere med kompetanse og ferdigheter innenfor facility management er det alltid behov for.
Koronapandemien har gitt mange servicemedarbeidere økt anerkjennelse og respekt for tjenestene de produserer. Både renhold og vaskeri som leverer til helse, kom som kjent inn på listen over samfunnskritiske funksjoner i Norge. Dette bare om lag ti dager etter samfunnet stengte ned den 12. mars 2020. Og nettopp disse Facility Management-tjenestene har OsloMet, med alle dens forløpere, tatt et nasjonalt ansvar for å utdanne ledere til.
Savn av skrivet fra 2005
I forbindelse med 50-årsmarkeringen av henholdsvis husøkonomutdanningen og kostøkonomutdanningen ble et skriv utgitt i 2005, og på nytt i 2006, av Høgskolen i Akershus. Dette historieskrivet er forfattet av tidligere rektor for utdanningene, Inger-Johanna Ulvestad.
Denne viktige kilden synes å mangle helt i Messel sine kilder til grunn for OsloMet sin historie. Det er beklagelig. Ikke minst siden Ulvestads historieskriv gir et godt bilde av to kategorier ledere disse utdanningene har tilført arbeidslivet gjennom fem tiår.
I forordet skriver Ulvestad: «I alle de 50 år husøkonom- og kostøkonomutdanningene har uteksaminert kandidater har de vært sterkt knyttet til arbeidslivet og stadig har mål og innhold i utdanningene vært prøvd mot arbeidslivets krav».
Appell
I Norge har vi mange foreninger og fora som ivaretar fag og fornyelse innen fagfeltet facility management og fag som byggdrift, renhold, vaskeri og kokk. Mitt sterke ønske er at foreninger og fora i 2022 og de neste par årene lar seg inspirere av det Ulvestad beskriver i forordet til historieskrivet om de «aktive og ledende oldfruer og kjøkkensjefer […] som etter de hadde organisert seg i sine foreninger startet Statens Oldfrueskole og Statens Kjøkkensjefsskole».
Helt fra bunnen trenger vi likevel ikke å starte. Omstarten av utdanningen ble allerede gjort studieåret 2020-2021. Handelshøyskolen ved OsloMet er en del av OsloMet og vi er eid staten. Målsetningen må være å få på plass en årsenhet som møter etterspurt kompetanse i arbeidslivet.
Ulvestad sitt budskap om at utdanningen skal ivareta «arbeidsområder foreningene representerte», har samme aktualitet i dag som den gang det ble skrevet. Ingen gjør jobben for oss. Skal vi sammen få det til?
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.