Kenneth Arntzen ved siden av renholdsroboter
Gjennom BOSS Europe har Kenneth Arntzen bidratt til å plassere mange lovende renholds­roboter på det norske markedet. Nå har han takket av etter 15 eventyrlige år i selskapet. Her på messe under Bygg Ren Verdi-konferansen i 2023.

En sporhund takker av

Kenneth Arntzen har i en årrekke sporet opp innovasjoner fra den store verden og gjort dem tilgjengelige for den norske renholds­bransjen. Han er vårt Portrett-objekt i det kommende Renholdsnytt nr. 4/24.

Publisert

– Du og BOSS Europe gikk hver deres vei på forsommeren. Hva bringer fremtiden?

– Det har vært en del spennende telefoner, men jeg har ikke landet noe ennå, så jeg er fortsatt åpen for utfordringer.

– Jeg søker jo hele tiden etter noe nytt og spennende, og da må man være kreativ. Og nysgjerrig på hva som skjer.

Et oppkomme av ideer

Opp gjennom årene er det mange flere enn ham som har markert seg positivt i norsk renholds­bransje. Men Kenneth er iallfall ikke den som har hengt etter på nytenking. Selv kan han se tilbake på 15 meget aktive år i BOSS.

– Det har vært en fantastisk reise. Kanskje særlig de siste 9-10 årene, der jeg har spesialisert meg i et nisje­marked.

–  Det startet litt med at vi tok inn i-mop for å utfordre det etablerte. Siden da har vi jobbet mye med gode kunder og sammen sett på hvordan vi kunne tenke nytt om renhold.

Kenneth har en bakgrunn innenfor idrett og lagspill. Det slår gjennom også på jobb.

Han mener at ingen kan lykkes ved å stå alene. Alle tjener på å dele kunnskap, og Kenneth har lenge stimulert til samarbeid mellom sine kunder, også de som er konkurrenter. Gjennom messer, foredrag, kunde­besøk, produkt­utvikling og besøk til produsenter. Trolig nok til å skrive en bok, så han nøyer seg med en kort oppsummering:

– Sammen med kundene har vi opplevd utrolig mye artig, både innenlands og utenlands.

Kenneth Arntzen og panelet på en renholdsrobot
Kenneth Arntzen i ferd med å starte en renholds­robot.

Opptatt av å se alle

– Hva har opptatt deg mest i jobben?

– Å ta vare på de arbeiderne vi har i renholdsfaget, de utøvende operatørene.

Svaret kommer kontant. Han følger raskt opp:

– For å prøve å gi dem en best mulig og lettest mulig hverdag, ved hjelp av de innovasjonene vi kan få til. Renholdere har en belastende hverdag, så det er viktig at mest mulig blir effektivisert og automatisert.

Samtidig medfører det visse for­pliktelser for den som ønsker å ta i bruk det nye.

– Går man på jobben og styrer en maskin­park til flere millioner kroner, må man også opp­datere seg. Det løfter statusen.

– Det å se hvordan alle aldre og begge kjønn utvikler seg og løfter seg, har vært utrolig givende. Det er som å være trener for et idrettslag: Lykkes du med selv bare én person, gir det påfyll i flere måneder.

– For meg har det vært viktig å prøve å ta seg tid til alle, uansett hvem og hvor i organisasjonen de er.

Alle mangler ressurser

– Selvfølgelig skal det også være en gevinst i investeringen. Når man klarer å sy sammen en god løsning for både de ansatte og virksomheten … noe som samtidig ivaretar mennesker oppi alt dette maset og jaget som mange utsettes for … det er utrolig givende.

– Alle i renholds­bransjen har de samme utfordringene. Noen må tørre å adressere dette. Alle de store firmaene har satt ned innovasjons­grupper.

Samtidig blir vi litt små her på berget.

– Det er ingen som klarer å snu bransjen alene, mener han.

Han er takknemlig for et spennende samarbeid med dyktige renholds­ledere og utstyrs­ansvarlige.

– Likevel kunne det i fremtiden være artig å komme enda et steg nærmere brukerne. Være med enda tettere og utvikle porteføljen. Det er en flott bransje med takk­nemlige mennesker.

Produkter fra fjern og nær

– Du har hentet inspirasjon og produkter fra nær sagt alle verdens­hjørner. Hvordan har dettte vært?

– Det har vært gøy å få jobbe på tvers og plukke fra ulike merker og ulike spesial­produkter. Det finnes veldig mange produkter og veldig mye er veldig bra. Jeg tenker at det er viktig å plukke, ikke låse seg til én.

– Samtidig forstår jeg mange av dem som har jobbet i mer tradisjonelle virksomheter, og som er mer låst til én produsent. Selv har jeg nok hatt en større frihet i å kunne snakke om alle muligheter, mens andre leverandører kanskje er mer bundet til enkelte merker og løsninger.

Arntzen på messe
Kenneth Arntzen forteller om produkter og innovasjoner. Her under Renholderens dag i 2018.

i-mop og motorsykkel

Opp gjennom årene har jeg møtt Kenneth ved flere anledninger, og fått høre noen underlige historier underveis.

Han er glad i å snakke, må vite, men jeg har aldri oppfattet ham som selv­skrytende. Inkluderende og oppriktig er mer treffende betegnelser. Og alltid med service­tanken i bakhodet.

– En av våre kunder hadde en stor oppskurings­jobb foran seg, som måtte gjøres i løpet av helgen. Men noe hadde skjedd med i-mopen de skulle bruke. Kanskje hadde den fått seg en «trøkk 16».

Det var fredag ettermiddag, men Kenneth visste råd:

– Jeg fikk gutta på lageret til å sette i-mopen bakpå min veteran­motorsykkel og deretter stroppe den til meg, slik at den satt godt som en ryggsekk. Jeg festet en sekk med resten av utstyret på magen.

– Så var det bare å komme seg fra Vestby og tvers gjennom Oslo sentrum i den verste rushtiden, slik at kunden fikk i-mopen i tide. Jeg brukte vel halv­annen time med motor­sykkelen. Hadde jeg brukt bil, ville det medgått flere timer til. Og jeg fikk meg en god tur på sykkelen i knallvær.

 

Selve portrett­intervjuet blir å lese i Renholdsnytt nr. 4/2024.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Her kan du melde deg på vårt gratis nyhetsbrev

Powered by Labrador CMS