Ellen Nygard er universitetslektor på Handelshøyskolen OsloMet og fagansvarlig for studietilbudet i fasilitetsstyring.Foto: Trond Erik Hillestad
Feil om «facility management» i jubileumsboka til OsloMet - fare for følgefeil
Kronikk: Jubileumsboka til OsloMet gir ei uriktig framstilling av årsakene til at bachelorgraden i «facility management» ikke lenger tilbys ved universitetet. Omtalen av utdanninga som «et avsluttet kapittel» vitner om manglende forståelse av de faktiske forholdene og kan ikke stå uimotsagt nå som styret ved OsloMet skal fatte vedtak om det faglige innholdet ved Campus Romerike.
Kronikken er skrevet
av Ellen Nygard, universitetslektor på Handelshøyskolen
OsloMet og fagansvarlig for studietilbudet i fasilitetsstyring
(«facility management», FM):
Annonse
Pax Forlag ga i 2022 ut
Jan Messel sitt verk Profesjonsutdanninger
i sentrum – Fra jordmorutdanning til OsloMet 1818-2018.
Som ansatt på Handelshøyskolen OsloMet fikk vi boka i
posthylla rett før sommerferien samme år.
Jeg slo opp i
stikkordsregisteret for å lese om utdanninga jeg selv i sin tid
tok og senere ble underviser på: Bachelor i husøkonomi og
serviceledelse som fra studieåret 2013-2014 var blitt revidert
og fikk navnet endret til Bachelor i facility management (FM) –
like fullt med vitale røtter og identitet tilbake til opprettelsen
av Statens oldfrueskole i 1955 og Statens kjøkkensjefskole
i 1956.
Feil og feil
I boka til Messel gis en
feilaktig analyse av hvorfor denne bachelorgraden ikke lenger
eksisterer blant utdanningene som nå tilbys ved OsloMet, og som
feilaktig i boka omtales som «et avsluttet kapittel»:
«Forandringspotensialet
var på et vis utløpt, studentene var uinteressert, og
arbeidsmarkedet etterspurte ikke kompetansen i
tilstrekkelig grad» (s. 272)
Feilene omtaler jeg også
i kronikken «Fortidens oldfrue- og husøkonomutdanninger sett i
lys av nåtiden» og hvor jeg kommer med hovedårsaken til
nedleggelsen av utdanninga – som heldigvis er en helt annen dem
Messel hevder og som gjengis i sitatet over.
To år etter denne første
kronikken, innser jeg nå i oktober 2024 behovet å gjenta
årsaksforklaringen – den inntas mot slutten i denne
kronikken, samt også tilbakevise den andre feilen på s. 272:
«Høyskolen
så heller ingen andre strategiske grunner til å opprettholde
studiet. Ikke alt kunne bevares gjennom forandring»
Å nedtegne historien for ettertida er en form for maktutøvelse. Når historien i tillegg nedtegnes feil, videreformidles ikke bare et uriktig bilde, men kan også føre til at beslutninger fattes på et feilaktig grunnlag.
Campusprofiler med FM-fokus
Behovet for gjentakelse
er fordi styret ved OsloMet den 31. oktober 2024 skal fatte vedtak om
det faglige innholdet ved campus Romerike i Lillestrøm basert på
rektors anbefalinger.
Vi er mange, både i
norsk arbeidsliv og som enkeltansatte ved OsloMet, som har tro
på at vedtaket til styret også på denne datoen skal inneholde en
forpliktende passus om en nyetablering av Bachelor i
fasilitetsstyring og serviceledelse, i tillegg til
beslutningen om campusprofil.
Gjennom høringsprosessen
i høst om de ulike campusprofilene har det, for det første,
vært maktpåliggende å spille inn den sentrale rollen
fagområdet «facility management» (FM) beviselig har i
realiseringen av det faglige innholdet ved den nye OsloMet-campusen i
Lillestrøm.
Når det gjelder
campusprofil 2 vektlegges det store behovet for «mer
kunnskap om og nye løsninger for å sikre at bygninger
og annen fysisk infrastruktur er bærekraftig i et
livsløpsperspektiv»
og de «nye
krav til hvordan boliger, bygg og fysisk infrastruktur skal utformes»
samt «en unik mulighet for å utforme både
helsetjenester og en
fysisk infrastruktur som er tilpasset
velferdssamfunnets behov».
Når det gjelder campusprofil 3 vektlegges det faktum at «den
enkelte institusjon må organisere
seg for effektiv virksomhet.
En fellesnevner er rollen
teknologi vil kunne ha i å avlaste og effektivisere for økt helse,
funksjon og livskvalitet blant innbyggerne»
og forutsetningen for å få dette til, jf. den utdypende teksten
fra eier av campusprogrammet, uttrykkes slik: «utviklingen
av tjenestene kan gjennomføres [ved at] det inngår vesentlig
kompetanse om organisering, i
både teknologi- og helseutdanningene».
Understrekningene i
avsnittet over er mine. De peker på samsvaret med sentral
kunnskapsformidling og aktuelle problemstillinger innenfor
FM-feltet. Det er derfor viktig å inkludere FM som en sentral del av
utdanningstilbudet i Lillestrøm!
Støtteskriv og myndighetskontakt
For det andre har det i
denne høringsprosessen vært viktig å oversende de fem
støtteskrivene utarbeidet av partene i arbeidslivet og sentrale
aktører i norsk FM-bransje samt brevet til to departement fra
Forskerforbundet på Fakultet for samfunnsvitenskap.
Støtteskrivene og brevet
er nedlastbare via lenkene i denne listen (PDF-er, red.anm.):
Støtteskrivene ble
allerede utarbeidet februar 2023. Siden den gang har aktørene
gjentatte ganger oppfordret meg til å ta i bruk skrivene i alle fora
og situasjoner som vil gagne saken med å få etablert på nytt,
profesjonsutdanningen for ledere i drift- og servicebransjen
i norsk arbeidsliv. Det er et skrikende behov for å få etablert på
nytt bachelorutdanningen i fasilitetsstyring og
serviceledelse, men med et innpasset fleksibelt første år i
form av et årsstudium.
«Facility Management» – hva er det?
Både på norsk og
engelsk forkortes denne ledelsesfunksjonen og fagfeltet for «FM»
selv om det norske begrepet er «fasilitetsstyring». Fra 2018 har
definisjonen av FM globalt vært denne:
«Ledelsesfunksjon
i en virksomhet som understøtter mennesker, sted og prosess med
det formål å forbedre menneskers livskvalitet og
produktiviteten til kjernevirksomheten innenfor et bebygd
område» (NS-EN ISO 41011:2018 Fasilitetsstyring
(FM – Terminologi)
På landingssiden til FM
på www.oslomet.no
presenteres fagfeltet, ledelsesfunksjonen og utdanningstilbudet
i en animasjonsvideo. Formålet – «å forbedre menneskers
livskvalitet og produktiviteten til kjernevirksomheten innenfor
et bebygd område» – løftes fram som hovedbudskapet i
videoen og hvor FM-funksjonen ved universitetet brukes som eksempel:
Også andre definisjoner
om FM finnes, ikke minst denne brukt ifm. livssykluskostnader
for bygg og bærekraftige bygg:
«FM
omfatter alle aktiviteter innenfor begrepene FDVUSP og utøves på
strategisk/taktisk nivå» (FDVUSP
= Forvaltning, Drift, Vedlikehold, Utvikling,
Service-/støttetjenester og Potensiale i eiendom)
Det siste kullet med
bachelorstudenter som hadde fordypning i FM, ble uteksaminert
fra Handelshøyskolen OsloMet våren 2020.
Siden høsten 2020 har
studietilbudet vært ett FM-emne på høsten (10 stp.) og ett
FM-emne (15 stp.) på våren, begge åpne opp som valgfag for
studenter ved OsloMet og som enkeltemnestudium for ansatte i
FM-bransjen med studiekompetanse, ledererfaring og ønske
om kompetansepåfyll.
FM-rollen til leder
Likevel: Tatt i
betraktning arbeidsoppgaver og ansvarsområder som
tilligger FM-rollen til leder, gir disse to FM-emnene ikke
tilstrekkelig skolering av verken dagens eller morgendagens
«facility managere»
Morten Løkken Bendiksen,
direktør for FM-divisjonen ved Akershus universitetssykehus
(Ahus), sier det slik i sitt støtteskriv:
«Den
egenartede innsikt disse lederne har med seg fra FM studiet bidrar
hver dag til understøttelse av den svært komplekse
kjernevirksomheten spesialisthelsetjeneste er. På Ahus
håndterer disse FM bachelorene fag -og personalledelse innen 30
støttetjenester fra eiendomsforvaltning til renhold. Innen
dette feltet har vi 700 årsverk fordelt på 55 yrker. Nettopp denne
bredden er illustrerende for den egenartede kompetansen en god FM
leder må besitte. De må lede svært mange ulike fag inn i en
helhetlig understøttelse av pasientbehandlingen. Dette
kreves grunnleggende forståelse av disse fagene enkeltvis og
helhetlig, og forståelse av samvirke med kjernevirksomheten.
[…] Det erfares en betydelig forskjell på effektiviteten i FM
rollen for dem som har denne bakgrunnen […]»
Årsaksforklaring for nedleggelsen
Årsaken til nedleggelsen
av fordypningsprofilen i FM er ikke den Jan Messel hevder i
jubileumsboka. Statistikken til Samordna opptak viser at i 2013 var
det 951 søkere på Bachelor i facility management, hvorav 115 av dem
hadde ført opp denne utdanningen som sitt førstevalg. I 2014 var
tallene enda høyere, henholdsvis 1039 og 128.
Årsaken til nedleggelsen
er konsekvensene av det faktum at Bachelor i facility management
opphørte som eget studieprogram da utdanningen i 2015 ble
overført fra Avdeling for Helse,
ernæring og ledelse på Kjeller til
Institutt for økonomi og administrasjon i Oslo. På instituttet i
Oslo ble FM en fordypningsprofil på Bachelor i økonomi og
administrasjon og poenggrensen for opptak ble med det økt markant:
Hertil kommer den uvanlig
store tålmodigheten studentene som ønsket å studere FM, måtte
utvise. Full fordypning i de FM-faglige emnene ble først tilbudt 3.
studieår (60 stp.), riktignok med en smak i 2. studieår (to emner á
7,5 stp.).
Til sammen ble kun
studentkullene 2015, 2016 og 2017 uteksaminert fra Handelshøyskolen
OsloMet med fordypningsprofilen FM på Bachelor i økonomi og
administrasjon. Etter tre år viste Excel-arkene til ledelsen at for
få av økonomi- og administrasjonsstudentene valgte denne
profilen som sin fordypning til at den ble vurdert som bærekraftig.
At arbeidslivet samtidig, og fortsatt, skriker etter denne kategorien
ledere både var og er et paradoks.
Heldigvis har vi som nå
sitter med ansvar, muligheten til å gjøre noe med denne misèren.
Appell
Med sentrale aktører i
norsk arbeidsliv i ryggen retter jeg med dette en innstendig appell
til rektor, styreleder for og medlemmene i OsloMet-styret om å følge
opp med viktig presisering i vedtaket den 31. oktober om
campusprofil i Lillestrøm:
Ha med en bindende passus
i samme vedtak om å etablere på nytt Bachelor i fasilitetsstyring
og serviceledelse, et studium som denne kronikken bør ha vist
at det er et stort, dokumenterbart behov for.
Og for oss alle som
engasjerer oss i denne saken, er det betryggende at vi allerede har
Regjeringen i ryggen.
For det er all grunn til
å tro at Regjeringen mener det de skrev i Utsynsmeldingen sin
om behovet for å dekke kompetansebehovene i arbeids- og
samfunnsliv (jf. Meld. St. 14 (2022-2023) Utsyn over
kompetansebehovet i Norge).
Følgende
virkelighetsbeskrivelser i den bør appellere til oss ved
OsloMet, og gi et grunnlag for å formulere konkrete
læringsutbyttebeskrivelser som kan inngå i flere av
emnene i en reetablert Bachelor i fasilitetsstyring og
serviceledelse. For dette er for viktig til å ha ugjort:
«Innenfor
renhold dekker innvandrere to tredeler av Norges arbeidskraftbehov
[…] i alle fylker er det mange innvandrere i pleie- og
omsorgsyrkene og i renhold […]», «[i]nnvandrere er
overrepresenterte blant dem som står utenfor arbeid og
utdanning, og utgjør nesten halvparten av alle registrerte ledige
eller arbeidssøkende på tiltak hos arbeids- og
velferdsetaten», «[…] innvandrere i stor grad jobber i yrker der
det stilles lavere krav til formell utdanning, som renholdere,
pleiemedarbeidere og sjåfører», […] «[a]rbeidslivet er den
viktigste arenaen for livslang læring. Kompetansepåfyll
gjennom yrkeslivet blir stadig viktigere», […] «[a]rbeidsgiver-
og arbeidstakersiden har hovedansvaret for læringen og
kompetanseutviklingen som skjer i arbeidslivet» og «[…]
samtidig har staten også en rolle i å tilrettelegge for et
læringsintensivt arbeidsliv. Et velfungerende
trepartssamarbeid er derfor sentralt».
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.