Portrettfoto av Ellen Nygard, universitetslektor ved OsloMet
Ellen Nygard er universitets­lektor på Handels­høyskolen OsloMet og fagansvarlig for studie­tilbudet i fasilitets­styring.

Feil om «facility management» i jubileums­boka til OsloMet

Kronikk: Å nedtegne historien for ettertida er en form for maktutøvelse. Når historien i tillegg nedtegnes feil, videre­formidles ikke bare et uriktig bilde, men kan også føre til at beslutninger fattes på et feilaktig grunnlag. Jubileumsboka til OsloMet gir ei uriktig framstilling av årsakene til at bachelor­graden i «facility management» ikke lenger tilbys ved universitetet. Omtalen av utdanninga som «et avsluttet kapittel» vitner om manglende forståelse av de faktiske forholdene og kan ikke stå uimotsagt nå som styret ved OsloMet skal fatte vedtak om det faglige innholdet ved Campus Romerike.

Publisert

Kronikken er skrevet av Ellen Nygard, universitets­lektor på Handels­høyskolen OsloMet og fagansvarlig for studie­tilbudet i fasilitets­styring («facility management», FM):

 

Pax Forlag ga i 2022 ut Jan Messel sitt verk Profesjons­utdanninger i sentrum – Fra jordmor­utdanning til OsloMet 1818-2018. Som ansatt på Handels­høyskolen OsloMet fikk vi boka i posthylla rett før sommerferien samme år.

Jeg slo opp i stikkords­registeret for å lese om utdanninga jeg selv i sin tid tok og senere ble underviser på: Bachelor i husøkonomi og service­ledelse som fra studieåret 2013-2014 var blitt revidert og fikk navnet endret til Bachelor i facility management (FM) – like fullt med vitale røtter og identitet tilbake til opprettelsen av Statens oldfrue­skole i 1955 og Statens kjøkken­sjef­skole i 1956.

Feil på feil

I boka til Messel gis en feilaktig analyse av hvorfor denne bachelor­graden ikke lenger eksisterer blant utdanningene som nå tilbys ved OsloMet, og som feilaktig i boka omtales som «et avsluttet kapittel»:

«Forandrings­potensialet var på et vis utløpt, studentene var uinteressert, og arbeids­markedet etter­spurte ikke kompetansen i tilstrekkelig grad» (s. 272)

Feilene omtaler jeg også i kronikken «Fortidens oldfrue- og husøkonom­utdanninger sett i lys av nåtiden» og hvor jeg kommer med hoved­årsaken til nedleggelsen av utdanninga – som heldigvis er en helt annen dem Messel hevder og som gjengis i sitatet over.

To år etter denne første kronikken, innser jeg nå i oktober 2024 behovet å gjenta årsaks­forklaringen – den inntas mot slutten i denne kronikken, samt også tilbakevise den andre feilen på s. 272:

«Høyskolen så heller ingen andre strategiske grunner til å opprettholde studiet. Ikke alt kunne bevares gjennom forandring»

Campus­profiler med FM-fokus

Behovet for gjentakelse er fordi styret ved OsloMet den 31. oktober 2024 skal fatte vedtak om det faglige innholdet ved campus Romerike i Lillestrøm basert på rektors anbefalinger.

Vi er mange, både i norsk arbeidsliv og som enkelt­ansatte ved OsloMet, som har tro på at vedtaket til styret også på denne datoen skal inneholde en forpliktende passus om en nyetablering av Bachelor i fasilitets­styring og service­ledelse, i tillegg til beslutningen om campusprofil.

Gjennom hørings­prosessen i høst om de ulike campus­profilene har det, for det første, vært makt­påliggende å spille inn den sentrale rollen fagområdet «facility management» (FM) beviselig har i realiseringen av det faglige innholdet ved den nye OsloMet-campusen i Lillestrøm.

Når det gjelder campus­profil 2 vektlegges det store behovet for «mer kunnskap om og nye løsninger for å sikre at bygninger og annen fysisk infra­struktur er bærekraftig i et livsløps­perspektiv» og de «nye krav til hvordan boliger, bygg og fysisk infrastruktur skal utformes» samt «en unik mulighet for å utforme både helse­tjenester og en fysisk infra­struktur som er tilpasset velferds­samfunnets behov». Når det gjelder campusprofil 3 vektlegges det faktum at «den enkelte institusjon må organisere seg for effektiv virksomhet. En fellesnevner er rollen teknologi vil kunne ha i å avlaste og effektivisere for økt helse, funksjon og livskvalitet blant innbyggerne» og forutsetningen for å få dette til, jf. den utdypende teksten fra eier av campus­programmet, uttrykkes slik: «utviklingen av tjenestene kan gjennomføres [ved at] det inngår vesentlig kompetanse om organisering, i både teknologi- og helse­utdanningene».

Under­strekningene i avsnittet over er mine. De peker på samsvaret med sentral kunnskaps­formidling og aktuelle problem­stillinger innenfor FM-feltet. Det er derfor viktig å inkludere FM som en sentral del av utdanning­stilbudet i Lillestrøm!

Støtteskriv og myndighets­kontakt

For det andre har det i denne hørings­prosessen vært viktig å oversende de fem støtte­skrivene utarbeidet av partene i arbeidslivet og sentrale aktører i norsk FM-bransje samt brevet til to departement fra Forsker­forbundet på Fakultet for samfunns­vitenskap.

Støtteskrivene og brevet er nedlastbare via lenkene i denne listen (PDF-er, red.anm.):

1. Fagforbundet: «Støtte til etableringen av en fleksibel utdanning i fasilitets­styring (FM) og service­ledelse på Handels­høyskolen ved OsloMet»

2. Norsk Arbeidsmands­forbund: «Vedrørende etablering av utdanning i fasilitets­styring (FM) og service­ledelse på Handels­høyskolen ved OsloMet»

3. NHO Service og Handel: «Stort behov for ny utdanning i fasilitets­styring og service­ledelse»

4. Divisjon Facilities Management ved Akershus universitets­sykehus: «Fortsatt behov for leder­utdanning innen Facility Management»

5. Norsk Forening for Service og Renhold: «Lederutdanning i fasilitets­styring og service­ledelse på Handels­høyskolen ved OsloMet»

6. Forskerforbundet på Fakultet for samfunns­vitenskap ved OsloMet: «Nasjonalt ansvar for leder­utdanning i «facility management» / fasilitets­styring og nødvendigheten av å utvikle et helhetlig studietilbud på dette feltet»

 

Støtteskrivene ble allerede utarbeidet februar 2023. Siden den gang har aktørene gjentatte ganger oppfordret meg til å ta i bruk skrivene i alle fora og situasjoner som vil gagne saken med å få etablert på nytt, profesjons­utdanningen for ledere i drift- og service­bransjen i norsk arbeidsliv. Det er et skrikende behov for å få etablert på nytt bachelor­utdanningen i fasilitets­styring og service­ledelse, men med et innpasset fleksibelt første år i form av et årsstudium.

«Facility Management» – hva er det?

Både på norsk og engelsk forkortes denne ledelses­funksjonen og fagfeltet for «FM» selv om det norske begrepet er «fasilitetsstyring». Fra 2018 har definisjonen av FM globalt vært denne:

«Ledelsesfunksjon i en virksomhet som under­støtter mennesker, sted og prosess med det formål å forbedre menneskers livs­kvalitet og produktiviteten til kjerne­virksomheten innenfor et bebygd område» (NS-EN ISO 41011:2018 Fasilitets­styring (FM – Terminologi)

På landingssiden til FM på www.oslomet.no presenteres fagfeltet, ledelses­funksjonen og utdannings­tilbudet i en animasjons­video. Formålet – «å forbedre menneskers livskvalitet og produktiviteten til kjerne­virksomheten innenfor et bebygd område» – løftes fram som hoved­budskapet i videoen og hvor FM-funksjonen ved universitetet brukes som eksempel:

 

Tegning av lærer foran tavle
Stillbilde fra video om fasilitetsstyring, utarbeidet av Ellen Nygard sammen med DIGIN ved OsloMet.

 

Facility Management er utøvd lederskap tilpasset behov i enhver organisasjon - OsloMet

Facility Management - Hva er det? (youtube.com)

Også andre definisjoner om FM finnes, ikke minst denne brukt ifm. livssyklus­kostnader for bygg og bærekraftige bygg:

«FM omfatter alle aktiviteter innenfor begrepene FDVUSP og utøves på strategisk/taktisk nivå» (FDVUSP = Forvaltning, Drift, Vedlikehold, Utvikling, Service-/støttetjenester og Potensiale i eiendom)

Det siste kullet med bachelor­studenter som hadde fordypning i FM, ble uteksaminert fra Handels­høyskolen OsloMet våren 2020.

Siden høsten 2020 har studie­tilbudet vært ett FM-emne på høsten (10 stp.) og ett FM-emne (15 stp.) på våren, begge åpne opp som valgfag for studenter ved OsloMet og som enkeltemne­studium for ansatte i FM-bransjen med studie­kompetanse, leder­erfaring og ønske om kompetanse­påfyll.

FM-rollen til leder

Likevel: Tatt i betraktning arbeids­oppgaver og ansvars­områder som tilligger FM-rollen til leder, gir disse to FM-emnene ikke tilstrekkelig skolering av verken dagens eller morgen­dagens «facility managere»

Morten Løkken Bendiksen, direktør for FM-divisjonen ved Akershus universitets­sykehus (Ahus), sier det slik i sitt støtteskriv:

«Den egenartede innsikt disse lederne har med seg fra FM studiet bidrar hver dag til under­støttelse av den svært komplekse kjerne­virksomheten spesialist­helsetjeneste er. På Ahus håndterer disse FM bachelorene fag -og personal­ledelse innen 30 støtte­tjenester fra eiendoms­forvaltning til renhold. Innen dette feltet har vi 700 årsverk fordelt på 55 yrker. Nettopp denne bredden er illustrerende for den egenartede kompetansen en god FM leder må besitte. De må lede svært mange ulike fag inn i en helhetlig under­støttelse av pasient­behandlingen. Dette kreves grunn­leggende forståelse av disse fagene enkeltvis og helhetlig, og forståelse av samvirke med kjerne­virksomheten. […] Det erfares en betydelig forskjell på effektiviteten i FM rollen for dem som har denne bakgrunnen […]»

Årsaks­forklaring for nedleggelsen

Årsaken til nedleggelsen av fordypnings­profilen i FM er ikke den Jan Messel hevder i jubileumsboka. Statistikken til Samordna opptak viser at i 2013 var det 951 søkere på Bachelor i facility management, hvorav 115 av dem hadde ført opp denne utdanningen som sitt førstevalg. I 2014 var tallene enda høyere, henholdsvis 1039 og 128.

Årsaken til nedleggelsen er konsekvensene av det faktum at Bachelor i facility management opphørte som eget studie­program da utdanningen i 2015 ble overført fra Avdeling for Helse, ernæring og ledelse på Kjeller til Institutt for økonomi og administrasjon i Oslo. På instituttet i Oslo ble FM en fordypnings­profil på Bachelor i økonomi og administrasjon og poenggrensen for opptak ble med det økt markant:

  

Tabell
Poenggrenser for opptak ved Avdeling for Helse, ernæring og ledelse på Kjeller (2013 og 2014) og ved Institutt for økonomi og administrasjon i Oslo (2015-2017).

 

Hertil kommer den uvanlig store tålmodigheten studentene som ønsket å studere FM, måtte utvise. Full fordypning i de FM-faglige emnene ble først tilbudt 3. studieår (60 stp.), riktignok med en smak i 2. studieår (to emner á 7,5 stp.).

Til sammen ble kun studentkullene 2015, 2016 og 2017 uteksaminert fra Handels­høyskolen OsloMet med fordypnings­profilen FM på Bachelor i økonomi og administrasjon. Etter tre år viste Excel-arkene til ledelsen at for få av økonomi- og administrasjons­studentene valgte denne profilen som sin fordypning til at den ble vurdert som bærekraftig. At arbeidslivet samtidig, og fortsatt, skriker etter denne kategorien ledere både var og er et paradoks.

Heldigvis har vi som nå sitter med ansvar, muligheten til å gjøre noe med denne misèren.

Appell

Med sentrale aktører i norsk arbeidsliv i ryggen retter jeg med dette en innstendig appell til rektor, styreleder for og medlemmene i OsloMet-styret om å følge opp med viktig presisering i vedtaket den 31. oktober om campus­profil i Lillestrøm:

Ha med en bindende passus i samme vedtak om å etablere på nytt Bachelor i fasilitets­styring og service­ledelse, et studium som denne kronikken bør ha vist at det er et stort, dokumenterbart behov for.

Og for oss alle som engasjerer oss i denne saken, er det betryggende at vi allerede har Regjeringen i ryggen.

For det er all grunn til å tro at Regjeringen mener det de skrev i Utsyns­meldingen sin om behovet for å dekke kompetanse­behovene i arbeids- og samfunnsliv (jf. Meld. St. 14 (2022-2023) Utsyn over kompetanse­behovet i Norge).

Følgende virkelighets­beskrivelser i den bør appellere til oss ved OsloMet, og gi et grunnlag for å formulere konkrete lærings­utbytte­beskrivelser som kan inngå i flere av emnene i en reetablert Bachelor i fasilitetsstyring og serviceledelse. For dette er for viktig til å ha ugjort:

«Innenfor renhold dekker innvandrere to tredeler av Norges arbeids­kraft­behov […] i alle fylker er det mange innvandrere i pleie- og omsorgs­yrkene og i renhold […]», «[i]nnvandrere er over­representerte blant dem som står utenfor arbeid og utdanning, og utgjør nesten halvparten av alle registrerte ledige eller arbeids­søkende på tiltak hos arbeids- og velferdsetaten», «[…] innvandrere i stor grad jobber i yrker der det stilles lavere krav til formell utdanning, som renholdere, pleie­medarbeidere og sjåfører», […] «[a]rbeidslivet er den viktigste arenaen for livslang læring. Kompetanse­påfyll gjennom yrkeslivet blir stadig viktigere», […] «[a]rbeidsgiver- og arbeidstaker­siden har hoved­ansvaret for læringen og kompetanse­utviklingen som skjer i arbeidslivet» og «[…] samtidig har staten også en rolle i å tilrettelegge for et lærings­intensivt arbeidsliv. Et velfungerende treparts­samarbeid er derfor sentralt».

 

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Her kan du melde deg på vårt gratis nyhetsbrev

Powered by Labrador CMS