gulrot

Mister motivasjon av belønning

Forskning viser at når vi først har fått penger for gode prestasjoner, kan det demotivere til å delta på samme oppgave neste gang.

Publisert

Ill.foto: Colourbox.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Fenomenet kalles for undermineringseffekten og går imot den belønningsmetodikken som finnes både i arbeidslivet og på skolene, skriver forskning.no.

Japanske forskere har nå studert fenomenet for å finne ut hvilke mekanismer som slår ut i hjernen vår.

Den ene gruppen fikk en økonomisk belønning på omkring tolv kroner hver gang deltakeren stoppet klokken på det riktige tidspunktet, mens den andre gruppen fikk et engangsbeløp uten noen relasjon til oppgaven eller prestasjonen.

Resultatene viste at de som fikk belønning for prestasjonene var mye mindre tilbøyelig til å leke videre med stoppeklokketesten senere.

I forsøket ble hjerneaktiviteten målt og forskerne fant flere intresante spor av undermineringseffekten.

Når det gjelder arbeidsmarkedet, så kan det tyde på at belønninger er et problematisk middel når det gjelder å få folk til å arbeide mer eller bedre.

Les hele saken på forskning.no.

Bli kjent med papirutgaven av Renholdsnytt her.

" Vi sender ut nyhetsbrev pr e-post ukentlig. Her kan du melde deg på

"
Powered by Labrador CMS