En ny undersøkelse fra Arbeidstilsynet viser at fire av ti nordmenn savner hyppigere tilbakemeldinger fra sine kolleger. Hver fjerde ansatt mener de har begrenset mulighet til å påvirke arbeidsmiljøet på jobben.
Undersøkelsen er gjort i forbindelse med en ny kampanje fra Arbeidstilsynet, der de ser på hva hver enkelt kan gjøre for å være en god kollega og bidra til et bedre arbeidsmiljø.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Direktør i Arbeidstilsynet, Ingrid Finboe Svendsen, mener det er et stort potensial for et bedre arbeidsmiljø i Norge.
– Arbeidsmiljøet er først og fremst leders ansvar. Men alle arbeidstakere må bli mer bevisst sitt ansvar og sine muligheter til å påvirke arbeidsmiljøet positivt. Å gi tilbakemeldinger, både faglig og sosialt, er viktig for et godt arbeidsmiljø, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet.
Menn minst fornøyd
I undersøkelsen gjennomført av TNS Gallup fremgår det at menn både har mindre tro på at de kan påvirke arbeidsmiljøet enn kvinner, og at de er mindre fornøyd med hvor ofte de får tilbakemeldinger fra sine kolleger. Ni prosent av norske menn oppgir at de bare får tilbakemeldinger en gang i året eller aldri. Samlet sett sier tre av ti at de bare får tilbakemeldinger fra kolleger en gang i måneden eller sjeldnere.
Ingrid Finboe Svendsen
– En god kultur for tilbakemeldinger på arbeidsplassen gjør at folk føler seg sett og verdsatt, og det bidrar til læring og utvikling. Det er ikke alltid nok at arbeidsgiver følger arbeidsmiljøloven til punkt og prikke for at jobben skal være et godt sted å være. I virkelig gode arbeidsmiljøer tar også de ansatte ansvar og bidrar positivt til at jobbhverdagen blir god for alle. Det handler i stor grad om å være en god kollega, sier Finboe Svendsen.
Gode kolleger stressmedisin
Oslofolk mener selv de er de beste kollegene, mens trøndere og nordlendinger gir seg selv dårligst karakter. Forskning viser at sosial støtte fra kolleger er en viktig buffer mot stress, sykdom og overbelastning. Tall fra Sintef har vist at så mye som to tredeler av langtidssykefraværet helt eller delvis skyldes forhold på jobben, og stress er en viktig årsak til sykdom. En dansk studie viser at psykososiale faktorer forklarer 29 prosent av alt sykefravær.
– Gode og støttende kolleger gjør at man takler større utfordringer. Det betyr at fravær av god kollegial støtte, og et dårlig psykososialt arbeidsmiljø kan oppleves som psykiske belastninger på jobb. Dette kan igjen føre til helseproblemer og sykefravær, sier Ingrid Finboe Svendsen.