Arbeidsglede

Vi presterer bedre med arbeidsglede

Det er smartere å legge til rette for at ansatte opplever arbeidsglede enn at medarbeiderne er mest mulig tilfreds, viser BI-studie.

Publisert

(Colourbox.com)

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

– Tilfredshet er mindre egnet til å forutsi gode prestasjoner og ansattes iver etter å nå oppsatte mål, hevder organisasjonsforsker Karoline M. H. Kopperud.Hun mener tilfredshet er nødvendig, men ikke en tilstrekkelig betingelse for å ha det bra på jobben. Jobbengasjement, utfordringer og interesse er også sentrale ingredienser i det gode liv på jobben, skriver forskning.no.

Har studert arbeidsglede

" Kopperud har i sitt doktorgradsprosjekt ved Handelshøyskolen BI gjennomført tre studier av arbeidsglede på jobben. I den første av studiene som inngår i avhandlingen, har Kopperud sammen med professor Joar Vittersø ved Universitet i Tromsø gjennomført en dagbokundersøkelse blant 120 arbeidstakere. Deltakerne skulle ta for seg inntil fem episoder fra en vanlig hverdag. For hver av episodene måtte deltakerne svare på spørsmål knyttet til lykke.– Deltakerne i studien opplever oftere engasjement, interesse og utfordring enn tilfredshet når de jobber med sine kjerneoppgaver, ifølge Kopperud.

Engasjement, interesse og utfordringer

Kombinasjonen engasjement, interesse og utfordringer er det som gjør at vi opplever arbeidsglede.– Jobbengasjement er mer relevant enn tilfredshet for hva vi faktisk opplever på jobben. Det er også mer relevant for hva som fremmer prestasjoner, hevder Kopperud.

Å nå krevende mål

– Tilfredshet og engasjement på jobben påvirker atferd på ulike måter, fortsetter hun. Med interesse for mål og utfordringer vil et jobbengasjement hjelpe oss til å lykkes med å nå krevende mål. Engasjementet vil også drive oss videre mot målet om vi skulle oppleve motgang og feiltrinn underveis. – Arbeidsgivere vil dra større nytte av å tilrettelegge for engasjement, utfordring og interesse heller enn tilfredshet. Jobbengasjement bidrar til arbeidsglede og bedre prestasjoner, sier hun. Kopperud råder bedriftene til å gå i gang med å inkludere måling av jobbengasjement i sine medarbeiderundersøkelser, i tillegg til eller i stedet for å måle ansatte tilfredshet.(forskning.no)

"
Powered by Labrador CMS