I sitt første hele driftsår har 12 regionale verneombud besøkt 1539 virksomheter, hvorav 108 overnattingsvirksomheter, 723 serveringsvirksomheter og 733 renholdsvirksomheter. Over 50 % av virksomhetene som er besøkt, mangler vernetjeneste.
Årsrapporten for de regionale verneombudene i hotell-, restaurant- og renholdsbransjen er nå klar og i den kan vi lese at det pr. januar 2015 var ca. 5600 aktive renholdsvirksomheter registrert i verneombudenes register. Over halvparten av dem er registrert i region Øst, med færrest virksomheter i region Nord og Midt-Norge
Rengjøringsvirksomheter innbetalte ialt 4 737 631 kroner i avgift for den lovpålagte ordningen om regionale verneombud.
Ørnulf Halmrast, Leder av fondsstyret for de regionale verneombudene, skriver i forordet til årsrapporten at 12 regionale verneombud i 2014 jobbet hver dag for å bedre HMS-tilstanden i de tre bransjene. Kapasiteten er langt mindre enn behovet og ressursene må prioriteres strengt.
Prioriteringer
I renholdsbransjen er det blitt prioritet små og mellomstore renholdsvirksomheter som ikke er registrert i «Godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter» samt enkeltpersonforetak og virksomheter som enten er helt uten en vernetjeneste, eller ikke har vernetjeneste som i praksis ikke fungerer.
De største utfordringene
De fleste bedriftsbesøk har vært til små og mellomstore virksomheter. Bedriftsbesøkene har avdekket store mangler på HMS arbeidet, virksomhetene nedprioriterer ofte det systematiske HMS-arbeidet og vernetjenesten til fordel for den daglige driften.
Grunnet godkjenningsordningens krav om dokumentasjon av verneombud, er det mange virksomheter som har verneombud, men ofte er verneombud utpekt av ledelsen og fungerer i realiteten kun som en dokumentasjon til godkjenningsordningen. Ofte mangler verneombud eller leder HMS-opplæring.
Det er en utfordring å påtreffe renholderne da de jobber spredt på ulike arbeidsplasser.
Rapporten slår fast at det er for mange bedrifter som ikke har verneombudsordning på plass og som ikke ønsker bistand fra RVO-ene til tross for tilbud om veiledning og bistand. I 2014 ble det oversendt ca. 140 tips til Arbeidstilsynet.
Pilotprosjekt mot kjøpesentre
RVO-ene i renhold har i 2014 gjennomført et pilotprosjekt der de har besøkt renholdsansatte på kjøpesentre. Dette viser at det er svært variabelt hvordan samordning av verneombudenes virksomhet fungerer.
Ofte er de ansatte ukjent med arbeidsgiverens HMS-arbeid og hvem som er deres verneombud. Anslagsvis så fungerer vernetjenesten og samordningen hos ca. 25 % av bedriftene som har renholdsansatte som jobber på kjøpesentre.