Øvelsen går ut på å bevisstgjøre hva arbeidsplassen har gjort og vært god til, og å skape energi og pågangsmot for nye forandringer.
Den er laget av Idébanken, en organisasjon som jobber for arbeidsglede, inkludering og nærvær. Anbefalt tidsbruk står etter hvert punkt.
Den som leder øvelsen ønsker velkommen og forteller om formål og fremgangsmåte. Velg en referent som skriver ned tidslinjen med alle overskrifter og stikkord. Velg en periode, f.eks. et år tilbake og et halvt år fram.
Tidslinjen tegnes på tavle/papir. Felles idémyldring over hvilke større aktiviteter som har vært gjennomført i forrige periode. Skriv inn på tidslinjen. 10 min.
Hver person får en grønn og en rød post-it-lapp. Den enkelte skal finne en oppgave eller situasjon fra forrige periode som var «grønn», dvs. var lystbetont og ga energi. Deretter en oppgave eller situasjon som var «rød», dvs. var vanskelig tøyde grensene. 5 min.
Tegn en lang tidslinje på veggen (bruk mange flipoverark) fra starttidspunktet til i dag. En person om gangen går opp og forteller om en «grønn» eller «rød» situasjon. Røde lapper settes under linjen og grønne over. 1 time.
Tidslinjen deles opp i kapitler, dvs perioder. Gjennomfør idémyldring for å lage overskrifter til kapitlene. 10 min.
Tegn en linje videre fra i dag og fremover. Gjennomfør idémyldring om hvilke store oppgaver / forandringer som vil komme i perioden, både røde og grønne.
Sett sammen grupper på 5 personer. Med utgangspunkt i de historier som er fortalt kommer gruppene nå med forslag til: - Grønne begivenheter i tiden fremover- Rutiner eller aktiviteter som kan brukes når røde situasjoner oppstår. 15 min.
Hver gruppe legger frem sine resultater og setter post-it-lapper med overskriften på aktiviteten inn på fremtidslinjen. Grønne lapper for energigivende aktiviteter og gule for rutiner og aktiviteter som kan forebygge stress-situasjoner.
For å finne ut av hvilke av forslagene som står på tidslinjen som er de to viktigste, går hver deltaker opp og setter fire kryss: Et på hver av de to grønne lappene hun synes er viktigst og et på hver av de to gule lappene hun synes er viktigst.
På bakgrunn av denne prioriteringen avslutter lederen prosessen og peker på det som kan iverksettes og legges inn i kalenderen med det samme. Lederen kan eventuelt be om en kort tenkepause og sette en dato for når hun eller de som har ansvaret kommer tilbake med en beslutning.