Kronikken
er skrevet av Tove Auren, FM-emnestudent på Handelshøyskolen
OsloMet. Auren jobber til daglig som
seniorrådgiver i Samfunnsbedriftene. (Samfunnsbedriftene
er den største arbeidsgiver- og interesseorganisasjonen for
kommunale selskaper, og var kjent under navnet KS Bedrift fram til
2020, red.anm.)
I en
tid preget av rask teknologisk utvikling og digitalisering, samt et
sterkt søkelys på bærekraft, er det overraskende at begrepet
«fasilitetsstyring» (FM) fortsatt er ukjent for mange. FM er en
integrert del av alle organisasjoner, uavhengig av størrelse eller
bransje, men forblir ofte i skyggen av mer synlige funksjoner som
markedsføring og salg.
For
å overleve i fremtiden er virksomheter avhengige av profesjonelle
støttefunksjoner med høy kompetanse, fleksibilitet og evne til
omstilling. Samspillet mellom alle funksjoner er avgjørende for
suksess, slik støtteapparatet er avgjørende for en
idrettsutøver.
FM – Mer enn bare renhold
Den
globale standarden NS-EN ISO 41011:2018 Fasilitetsstyring (FM) –
Terminologi beskriver fasilitetsstyring som følger:
«ledelsesfunksjon i en virksomhet som understøtter mennesker, sted
og prosess med det formål å forbedre menneskers livskvalitet og
produktiviteten til kjernevirksomheten innenfor et bebygd
område».
Mange
forbinder FM med tradisjonelle oppgaver som renhold,
vaktmestertjenester og teknisk drift. Dette er riktig nok en del
av FM, men bare en liten del. I sin helhet er FM en ledelsesfunksjon
som omfatter alt fra utforming og planlegging av fysiske
arbeidsmiljøer til strategisk eiendomsforvaltning.
Kompleksiteten i FM
FM
blir ofte oversett fordi tjenestene er så integrert i daglig drift
at de tas for gitt. Når alt fungerer, er det lett å glemme at det
finnes en hel organisasjon som jobber bak kulissene. FM inkluderer
disipliner som arkitektur, ingeniørvitenskap, økonomi og
logistikk, noe som gjør det vanskelig å forstå hele omfanget.
Dette mangfoldet og kompleksiteten kan gjøre det utfordrende for
ledere uten spesifikk FM-kompetanse å forstå for alle aspekter.
Arbeid i siloer
Tradisjonelt
har aktørene i FM bransjen arbeidet i siloer og det har vært lite
kommunikasjon på tvers. Soft FM og Hard FM vært også vært delt i
organisasjonslivet. Dette kan muligens også forklare litt av årsaken
til hvorfor FM er lite kjent. Hvis aktørene i bransjen hadde stått
mer samlet, kunne FM hatt en sterkere posisjon.
Mangel på kunnskap
Det
er et utbredt synspunkt at «alle kan vaske», men realiteten er at
de fleste ikke kan det. Samtidig som utdanningen innen husstell og
heimkunnskap ble reformert, og kvinnene fikk sin likeverdige
plass i arbeidslivet, har kunnskapen om renhold og fasilitetsstyring
blitt nedprioritert. I et likeverdig hjem er dette delte oppgaver. Vi
bor mer moderne og kjøper mer tjenester, kunnskap går ikke lenger i
arv.
Kvinne- og lavstatusbransje
Mange
av FM-oppgavene har i historien vært lavstatus og kvinneyrker, noe
som har bidratt til den lave anerkjennelsen av FM. Til tross for
at støttefunksjoner er avgjørende, har virksomhetene og
menneskene som har ledet disse oppgavene ofte blitt oversett.
Under
krig, epidemier og pandemier har støttetjenester manifestert
sin rolle som samfunnsviktige. Kvinnene har i hovedsak ledet an
dette støttearbeidet basert på frivillighet. Under Tuberkulose og
Spanskesyken iverksatte Sanitetskvinnene viktige tiltak innen
renhold, avfall og smittevern for å redusere smitte og dødelighet.
Disse kvinnenes bidrag har fått lite anerkjennelse i historien.
Over
100 år etter Tuberkulose og Spanskesyken, 23. mars 2020 (etter
utbrudd av koronapandemien) ble renhold, inkludert
desinfisering, skadesanering, smitterenhold og nedvask av
lokasjoner etter at smitte er påvist, for første gang i historien
anerkjent som samfunnskritisk funksjon.
Inger-Johanna
Ulvestad (tidl. Rektor HIA) skriver om hvordan kvinner har kjempet
for å få på plass en formell utdanning innen det som i dag er FM.
Kvinnene har sett viktigheten av FM arbeidet, ikke bare utførelse,
men desto viktigere, god FM-ledelse. Historien bærer preg av at
husstellærere, oldfruer og husøkonomer har måttet gå flere
runder i systemene for å bli hørt og anerkjent. At FM-fagfolk
fortsatt må kjempe for å opprettholde formell utdannelse på
høyskolenivå, viser at bransjen fortsatt har en vei å gå før
bransjen blir anerkjent som en viktig ressurs.
Utviklingen i FM-bransjen
Siden
1980-tallet har FM-bransjen utviklet seg betydelig, med
konkurranseutsetting som en vanlig praksis. Bransjen var i
starten lite formalisert, og innkjøpskompetansen var dårlig.
Dessverre føre dette til at mindre seriøse aktører fikk spillerom
og skapte et dårlig omdømme for bransjen. Mange aktører inngikk
avtaler de ikke kunne levere på, resultatet ble igjengrodde bygg,
dårlige arbeidsforhold og lav bærekraft. Dette rammet de
seriøse virksomhetene hardt. De seriøse i bedriftene har brukt mye
tid og ressurser på tiltak for å rydde opp i bransjen. Gjennom
bransjeorganisasjonene har de jobbet for å etablere
bransjestandarder, formell utdanning og godkjenningsordninger.
FM i fremtiden
FM
vil spille en avgjørende rolle i å oppnå FNs bærekraftsmål for
2030. Enten det gjelder vedlikehold av eksisterende bygg, etablering
av nye arbeidsplasser, eller redusering av karbonavtrykk,
er FM essensielt. Teknologisk utvikling, spesielt innen kunstig
intelligens, vil også påvirke FM-funksjoner. Roboter og AI kan
forbedre tjenester som kundeservice og renhold.
FM
er et strategisk virkemiddel for økt konkurransekraft, og det
er på høy tid å sette FM på kartet. Med økt søkelys på
bærekraft og teknologi, er FM allerede en del av fremtiden. Det er
viktig at vi anerkjenner og investerer i fasilitetsstyring
som en kritisk komponent for suksess i dagens og fremtidens
virksomheter.
Kronikken
er skrevet av Tove Auren, FM-emnestudent på Handelshøyskolen
OsloMet høsten 2024. Auren jobber til daglig som
seniorrådgiver i Samfunnsbedriftene.
Problemstillingen
som alle FM-emnestudentene i høst skulle besvare i en kronikk, var:
Hvorfor er fasilitetsstyring («facility management», FM)
fortsatt så ukjent for mange, selv om FM er en ledelsesfunksjon
i alle virksomheter i offentlig, privat og ideell sektor i hele
verden?
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.
Bestill abonnement