Bråk i kulissene

Fra Renholdsnytt 5/2015:  «Etter hva Renholdsnytt erfarer så er flere medlemsbedrifter kritiske til at byttet av administrerende direktør ikke har fått bredere behandling i organisasjonen og styrene i de forskjellige bransjene. »

Publisert

Artikkelen kan kommenteres nederst på siden

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Når Petter Furulund går av som administrerende direktør i NHO Service i løpet av neste år, vil en æra i arbeidsgiverorganisasjonen være over. Etter hva Renholdsnytt vet, så var det styret i NHO Service som tok initiativet til lederskiftet – ikke Furulund selv. Dessverre har prosessen rundt lederskiftet ført til en trist sorti for tre styrerepresentanter. De har trukket seg fra sine verv med umiddelbar virkning på grunn av det de kaller en uprofesjonell prosess. Selv om tre personer har trukket seg, velger styreleder Martin Holmen en småarrogant holdning og sier at det ikke er noe han kunne gjort annerledes. Uten at vi kjenner sakens kjerne fordi styremedlemmene viser til taushetsplikten, så er det selvsagt ting som kunne og burde vært gjort annerledes. Det er tross alt snakk om tre dyktige og svært erfarne styremedlemmer som sier takk for seg i protest. To av dem har tidligere vært Holmens forgjengere som styreleder i NHO Service. Når de velger å gå på dagen, så sier det mye om alvoret i saken.

Etter hva Renholdsnytt erfarer så er flere medlemsbedrifter kritiske til at byttet av administrerende direktør ikke har fått bredere behandling i organisasjonen og styrene i de forskjellige bransjene. Det er også flere som reagerer på at beslutningen ble tatt på et hemmelig styremøte, som verken Furulund eller viseadministrerende direktør Anne Jensen visste om. Dette til tross for at de representerer administrasjonen på styremøter.

Holmen er full av lovord om Furulund og jobben han har utført med å bygge opp NHO Service til å bli et av de aller viktigste i NHO-systemet. Derfor er det et aldri så lite paradoks at Furulund nå blir byttet ut etter initiativ fra styret. Vi mener det ville vært langt smartere og rettferdig å gå i dialog med Furulund, sette seg ned og høre hvilke tanker han har for fremtiden. Sjansen ville da vært stor for at Furulund selv ville tatt initiativet til et lederskifte i løpet av de kommende årene. For selv om NHO Service´ administrerende direktør har passert 63 år, så er han fortsatt svært aktiv og gjør i høyeste grad en fenomenal jobb for sin arbeidsgiver og medlemsbedriftene – og ikke minst bransjene han representerer. Han er uredd og har meningers mot. Alle er kanskje ikke like glad for det. Blant annet klarte Furulund å hisse på seg tidligere president i NHO, Jens Ulltveit-Moe, da han i sommer kritiserte kjendismilliardæren og Burger King-eieren for at han burde forstått at han betalte alt for lite for renholdet ved Burger King. Dette er et eksempel på at Furulund har integritet og setter medlemsbedriftene foran seg selv. Det er kanskje også lojaliteten til NHO Service som er årsaken til at Furulund selv ikke vil si noe rundt sin avgang?

Lederartikkelen er hentet fra Renholdsnytt 5/2015, som kommer ut om en ukes tid.