renholdsnytt0210

NHO Service vs HSH

I den nyeste utgaven av Renholdsnytt, kan du lese om renholdsbyrået NRS i Trondheim. Først var de medlemmer i NHO Service, før de meldte seg ut av organisasjonen og inn i HSH – og nå er de tilbake i NHO Service. Daglig leder Geir Trøan er kritisk til hva HSH gjør – eller rettere sagt, ikke gjør – for renholdsbransjen. Og det har han helt rett i.

Publisert

Skal vi sammenligne NHO Service og HSH, blir det rått parti. NHO Service står bak blant annet Høyeste verdi, e-penn og Renholdsportalen.no. De har gått i bresjen for Jonathan Clean (sammen med datec), vært med i NS-insta-komiteen fra dag én, deltatt aktivt i arbeidet med fagbrevet og vært sentrale under etableringen av Ren Utvikling ved to anledninger – bare for å nevne noe. HSH på sin side kan ikke vise til stort annet enn godkjent Renholdsvirksomhet og renholdsforum.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

NHO Service har hele veien hatt en aktiv rolle i renholdsbransjen – og vist stor vilje til å heve faget og bransjen. HSH har inntatt en anonym rolle. På sin hjemmeside skriver HSH at de arbeider med kompetanseheving for norske renholdsvirksomheter. Hva de egentlig legger i det, er uklart.

Hvis HSH skal bli tatt alvorlig i renholdsbransjen og bli sett på som en aktiv bidragsyter – ikke bare en gratispassasjer og medlemssanker – er det på høy tid at de entrer banen. De kan ikke bare dekke seg bak Norsk Renholdsinstitutt (NRI), som skal ha største delen av æren for at HSH har rundt 100 medlemsbedrifter fra renholdsbransjen. Medlemstallet er for øvrig noe HSH holder hemmelig.

Vi er ikke i tvil om at NHO Service har et helhjertet engasjement for bransjen. NHO Service har vokst til å bli den tredje største landsorganisasjonen i NHO-systemet, og de to toppsjefene har begge lang erfaring fra renholdsbransjen.

Dessverre sitter vi ikke med den samme følelsen av ekte engasjement når det gjelder HSH. De stikker stort sett hodet frem når festantrekket er på, som eksempelvis årskonferanser og NRI-dagene. Nå synes vi det er på tide at de også tar på seg arbeidsantrekket og gjør en innsats for renholdsbransjen!

Renholdsnytt, april 2010

Powered by Labrador CMS