Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Raskere enn du aner

LEDER: «Er du leder innenfor renhold, drift eller vedlikehold, har du sikkert vært utålmodig over lanseringstakten av de virkelig innovative løsningene. Men nå kan ting skje hurtigere enn vi helt ser rekkevidden av.»

Publisert

Denne lederartikkelen er hentet fra Renholdsnytt 3/2017

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Servicebransjen har hatt sin langsomme evolusjon i årtier. Er du leder innenfor renhold, drift eller vedlikehold, har du sikkert vært utålmodig over lanseringstakten av de virkelig innovative løsningene. Men nå kan ting skje hurtigere enn vi helt ser rekkevidden av.

Robotrenhold er en snakkis som har latt vente på seg.

Cleanfix og Diversey skal ha ære for å ha gått foran, men mange har nok ønsket seg noe enda smartere. Som vi skrev i forrige utgave, skal Nilfisk etter egne ord skape revolusjon med det selvkjørende utstyret de nå ruller ut. Også Kärcher satser tungt, og her vil vi kanskje få se noe håndfast allerede i år.

Det har alltid vært krevende å ta fram ny teknologi, men det er også blitt betydelig enklere og billigere. Således finnes det allerede eksempler på at renholdsbyråer har utviklet sine egne digitale verktøy for planlegging og læring.

Smart bruk av opplysninger fra ulike typer følere – og da snakker vi om mye mer enn én sensor som varsler om at papirdispenseren er tom – kan hjelpe deg med alt fra å koordinere renhold og redusere matsvinn i kantinen til å spare strøm og utnytte kontorarealer.

ISS i Norge har det siste året arbeidet med et pilotprosjekt for å utvikle slik teknologi for det verdensomspennende konsernet. Vi tror fagsjef Stig Ronander har helt rett, når han ser for seg at serviceledelse vil bli sterkt forandret i fremtiden. I stedet for at lederen sitter sentralt og distribuerer oppdrag, vil disse bli sendt automatisk og direkte til servicemedarbeideren. Gjort på rett måte vil dette gi medarbeideren større frihet – ikke mindre – i å styre sin egen arbeidsdag, noe som ytterligere vil endre lederrollen.

De største aktørene i servicebransjen vil endres først. De har viljen og evnen til å investere i teknologi som kan gi dem konkurransefordeler, samtidig som deres store (og profesjonelle) kunder er nysgjerrige og pusher på.

Lederartikkelen er hentet fra Renholdsnytt 3/2017

Les mer om bladet her

Powered by Labrador CMS