Firmaet Grønt og Rent ble etablert gjennom Kirkens Bymisjons overnattingstilbud for kvinner i rus- og prostitusjonsmiljøet, Natthjemmet i Oslo. Initiativet kom fra kvinnene på Natthjemmet selv.
«Hvis ingen gir dem sjansen, får de aldri bevist at de kan»
Et drøyt år etter oppstarten er Grønt og Rent nå en offentlig godkjent renholdsbedrift og klar for å konkurrere om oppdrag med kommersielle firmaer.
De ansatte er grundig kurset, og lønns- og arbeidsforholdene er godkjent av Arbeidstilsynet. Selv kaller de seg «et ideelt AS».
– Det er mange som har kapasitet til å jobbe, men som på grunn av en hullete CV, står på sidelinjen. Vi forstår at arbeidsgivere kan kvie seg, men hvis ingen gir dem sjansen, får de aldri bevist at de kan. Derfor satte vi i gang dette firmaet selv, sier prosjektmedarbeider Rita Rolandsen.
«Jeg vil bare være en normal person med en normal jobb og et normalt liv» (Lilya, 31)
På sikt er målet å utvide med flere arbeidstakere og flere oppdrag. Så langt har Grønt og Rent vunnet konkurransen om å rengjøre tre av Kirkens Bymisjons virksomheter i Oslo, pluss redaksjonslokalene til =Oslo i Skippergata. Skussmålene er intet mindre enn strålende:
– Det er en fordel at renholdspersonalet kjenner livssituasjonen til brukerne her, og det er flott at vi kan være med på å gi folk arbeid. Men det er en bonus, ikke hovedårsaken til at Grønt og Rent har oppdraget. Vi er først og fremst avhengig av folk som kan vaske, og vi kunne ikke hatt bedre renhold, sier Kirsten Frigstad, leder av Kirkens Bymisjons gateklinikk for personer i Oslos tyngste rusmiljø.
Fakta om Grønt og Rent
Renholdsbedrift etablert gjennom Kirkens Bymisjons akuttovernattingstilbud til kvinner i Oslos rusmiljø, Natthjemmet.
Tre arbeidstakere per i dag, men har mål om å utvide.
Offentlig godkjent til å ta eksterne oppdrag.
Legger vekt på å bruke miljøvennlige renholdsprodukter.
Har pr. i dag fire arbeidsoppdrag.
Sykefraværet etter et drøyt års drift er 0 prosent.