– Å lytte og ikke gå i forsvar er viktige egenskaper for en god leder, mener Nina Vehus på Berge gård senter. Der har arbeidet med lydhør ledelse gitt resultater på flere områder.
På Berge gård omsorgssenter i Grimstad jobbes det døgnet rundt for å gi et best mulig tilbud til pasienter og pårørende. I 2010 lå sykefraværet i enkelte avdelinger opp imot 18 prosent.
Nå er sykefraværet halvert og har vært helt nede på 5 prosent. I prosessen har de jobbet målrettet med å ta medarbeidernes innspill på alvor. Det er Idébanken for et mer inkluderende arbeidsliv som melder dette.
– Mange ledere forsvarer seg mot de ansattes opplevelser. Går du i den fella, brytes raskt tillitsforholdet mellom ansatt og leder og det kan oppstå konflikt, mener enhetsleder Nina Vehus.
En leder bør i stedet stille utforskende spørsmål som får de ansatte til å reflektere og se løsninger; Hva tenker du om dette? Hvordan mener du vi kan løse dette? Rett og slett å involvere medarbeiderne i løsningen.
Likevel er det ikke alltid så lett å oppdage frustrasjon og misnøye. Ofte kommer det til overflaten på uoffisielle arenaer som i lunsjpauser.
– Sitter vi på et kontor langt unna så har vi maktbarrierer. Bare det å være til stede i lunsjpausene og ha en åpen kontordør er enkle måter å redusere barrierene på. Da blir det enklere å følge med på hva medarbeiderne signaliserer, sier Vehus.
– Når vi er tidlig ute med å oppdage, og gjøre noe med utfordringene, hindrer vi misnøyen å gro og vi styrker tilliten og samarbeidet oss imellom.
Samtid understreker hun at raske løsninger ikke alltid er de beste. Løsningen må også være god.
– Det å være handlekraftig kan ofte være bra, men noen ganger kan det gå for fort. I enkelte situasjoner kan det å bruke litt mere tid føre til nye og bedre løsninger.
Vi skal heller ikke frykte frustrasjoner. I en organisasjon kan de nemlig være et godt utgangspunkt for forbedring. Forbedring og utvikling av rutiner eller teknologi kan ofte starte med ansattes frustrasjoner, for eksempel en tungvinn rutine eller noe som ikke fungerer optimalt.