Renholdsbedrifter i NHO Service hadde ved utgangen av fjoråret 10 850 årsverk og en samlet omsetning på 6,5 milliarder kroner. Det viser arbeidsgiverorganisasjonens nye rapport «Statistikk og Trender 2015».
NHO Service' årlige rapport viser utviklingen i bransjene og medlemsbedriftene, som omfatter bransjene renhold, sikkerhet, bemanning, attføring, helse og velferd, samt drift.
Adm.dir. i NHO Service, Petter Furulund, skriver i rapportens forord at utsiktene for 2015-2017 er dystre. NHOs økonomibarometer viser at forventingene til fremtidig salg og inntjening ikke har vært så lave i NHO-bedriftene siden like etter finanskrisen i 2008-2009.
Et overordnet bilde er at mange berøres av nedskjæringene i oljesektoren og svak utvikling i næringslivets investeringer i fastlandsøkonomien. På plussiden vil offentlige investeringer og en god eksportutvikling kunne gi en viss vekst i privat konsum og holde veksten oppe i norsk økonomi.
De fleste kommuner sitter nå og vurderer hvordan dårlige tider og reduserte skatteinntekter vil kreve omstilling. Kommunene vil ha mye å hente på å samarbeide med medlemsbedrifter i NHO Service, for bedre ressursutnyttelse og innovasjon, skriver Petter Furulund i forordet.
Nøkkeltall for renhold
Den totale størrelsen på det norske renholdsmarkedet er ca. 21 milliarder kroner. Av dette utføres 53 prosent i egenregi, 42 prosent er konkurranseutsatt til det private og 5 prosent er konkurranseutsatt til det offentlige.
De 47 prosentene som er konkurranseutsatt, utgjør et marked på 10 milliarder kroner. Medlemsbedriftene i NHO Service har ialt 65 prosent av omsetningen i det konkurranseutsatte markedet.
Offentlig sektor kjøper renhold for ca. 921 millioner kroner, mens privat sektor kjøper renhold for 8,3 milliarder.
Trender i renhold
NHO Service har i 2015 startet en mer systematisk kartlegging av renholdsmarkedet enn organisasjonen har hatt tidligere. Den erfarer at mange kommuner ønsker å forbedre organiseringen av renholdet og ser etter løsninger som gir mer effektiv drift enn de har i dag. Dette åpner muligheter for bedrifter som kan levere en god organisering, bedre metoder og mer effektiv tidsbruk.
Samtidig er innkjøperne i bransjen tungt preget av et ensidig fokus på pris. Bransjens store utfordring har lenge vært å skape en utvikling der kvalitet får større vekt. Å få snudd dagens trend vil ta tid, mener NHO Service. Et av tiltakene er at NHO Service og DIFI har opprettet bedre dialog mellom innkjøpere og leverandør i forkant av anbudskonkurranser.
Teknologisk preges bransjen av særlig to trender: Stadig økende bruk av robotteknologi og bruk av nettbrett / smarttelefoner som operativt verktøy for renholdere og arbeidsledere.
Ellers er trenden med å ta fagbrev i renhold, økende, og de siste årene har rundt 600 i året tatt fagbrev.
Nye standarder
Noen andre aspekter som ventes å berøre renholdsbransjen, er kontraktstandarden NS-8431, som er revidert og kommer i ny utgave oktober 2015.
DIFI har laget en ny mal for innkjøp av renholdstjenester, som prøves ut i disse dager av flere offentlige innkjøpere.
NHO Service har laget en utgave av Høyeste verdi (versjon 5.0D), mens arbeidet med å revidere renholdsstandarden NS-INSTA 800:2010 vil starte høsten 2015. Det blir den tredje revideringen siden lanseringen i år 2000.
Medlemsvekst
NHO Service har i flere år opplevd en betydelig tilstrømming av nye medlemmer. En viktig årsak, mener organisasjonen, er at den fungerer som en vaktbikkje i næringspolitikken.
Den har i mange år vært en pådriver i bygging av forsvarsverk mot useriøse aktører. Et eksempel er godkjenningsordningen for renhold som gjør det straffbart å kjøpe renhold fra bedrifter som ikke er godkjent av Arbeidstilsynet.
Andre årsaker kan være at NHO Service tilbyr et kollektivt sikkerhetsnett for sine medlemmer, juridisk bistand, rådgiving i spørsmål om arbeidsrett, tariff, lønn og mye annet. Det bidrar til økt profesjonalisering og attraktive arbeidsplasser. Samtidig arrangerer den kurs, seminarer og andre møteplasser som gir nettverk og allierte for den enkelte bedrift.
Hjelper vanskeligstilte
Gjennom satsingen Ringer i vannet gir NHO Service årlig flere tusen mennesker med hull i CV-en en mulighet til fast jobb. Dette er en rekrutteringsstrategi for næringslivet over hele landet.
NHO Service har også en tilsvarende satsing for veteraner fra Forsvaret, slik at disse lettere kommer inn i sivile jobber.