Karcher fleet flåtestyring pc
Karcher fleet flåtestyring pc

Kärcher lanserer flåte­styring for renholds­maskiner

Kärcher Fleet ble lansert 6. mai under messen ISSA / Interclean. Dette er et data­system som skal gi renholds­lederen bedre oversikt over en verdifull maskin­park, enten utstyret kommer fra Kärcher eller andre leverandører.

Publisert

På ISSA / Interclean: Matthias Wieland, Stefan Rauscher og Alexander Grohmann med Kärchers nye flåtestyring.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Det nyutviklede systemet kan gi status for maskinens helse, batterinivå, dens posisjon, driftstid og mye annet. Det er leveringsklart i juni / juli.

Har er effektiviteten på renholdet? Har jeg passe antall maskiner? Hvor mye tid er maskinen faktisk i drift hvert døgn, og hvor mye er dødtid som medgår til å transportere den?

Dette er spørsmål Kärcher nå ønsker å hjelpe renholds­lederen til å få svar på.

Både nye og gamle maskiner

Dr. Alexander Grohmann leder avdelingen som har utviklet flåtestyringen:

– Vi monterer en sender i hver maskin, som sender ulike måledata til renholdslederen. Senderen kan brukes i nesten enhver nyere maskin, enten den kommer fra Kärcher eller andre produsenter, sier han.

Aller best er det hvis det allerede finnes sensorer for f.eks. batternivå og annet i maskinen.

Virkelig gamle maskiner, som ikke har noen elektronikk men bare mekanikk, kan derfor antakelig ikke tilpasses til å bruke flåtestyring. Men med en fem år gammel maskin går det trolig helt greit.

Batteriet – en viktig komponent

Matthias Wieland har deltatt i utviklingen av datasystemet som ligger bak Kärcher Fleet.

Flåtestyringen gjør at du kan definere arbeidsintervaller for hver maskin, f.eks. at den skal jobbe mandag morgen 07.00-08.30 og 11.30-14.00.

For renholderen er det viktig at den da står klar til bruk kl. 07 med nyladet batteri. Og er det ikke nyladet, eller maskinen ikke starter innen en viss tid, kan de sendes et avviksvarsel til renholdslederen enten på SMS eller i e-post.

–Hvis batteriet er mot slutten av sin levetid, får du beskjed i god tid. Det kan jo ta flere dager å få tak i et nytt batteri, sier Grohmann.

–Du får også anbefalinger om hvor lenge batteriet bør lades. Hvis du vil ha lang levetid, bør du ikke korttidslade mange ganger og heller ikke lade det helt ut.

Gir deg dokumentasjon

Én av renholdslederens store utfordringer er dokumentasjon. Dette kanskje særlig når det vaskes etter INSTA 800, som tillater en viss mengde skitt etter at renholdet er utført.

– Et stort problem i dag er når kunden hevder at du ikke har vasket, men renholderen bedyrer at det ble gjort, men at noen har griset til i ettertid. Med flåtestyringen har du et bevis på at renholdet ble gjort, sier Grohmann.

Value for money

Mens renholdslederen gjerne er interessert i avvik og å forebygge mot driftsstans, er den investeringsansvarlige er interessert i hvordan maskinene utnyttes. Flåtestyringen kan her gi statistikk over maskinene:

Hva er maskinens helse? Hvor mange er i drift og mange er ikke? Hvor mange står på lager og brukes ikke? Hvor mange prosent startet ikke jobben da de skulle?

Saken fortsetter under bildet.

Dette skjermbildet, kalt Dashboard, gir deg oversikt over alle maskiner, deres helsetilstand, utnyttelsesgrad, hvor de befinner seg, med mer. Foto: Kärcher

– Flåtestyringen kan også øke kundetilfredsheten, fordi du vet at alle gulv er vasket. Eventuelt vet du at de ikke er vasket, og kan gjøre noe med det.

Grohmann antar at de fleste renholdsmaskiner utnyttes mindre enn 50 prosent av den tilgjengelige tiden.

– Vi mener at vi kan øke utnyttelsen til 80 prosent eller mer, men det kommer litt an på bruken av utstyret. Flåtestyringen kan hjelpe deg til å redusere antall maskiner, men du kan også se om du trenger større maskiner eller om du kan klare deg med en mindre.

Renholdsmaskiner er kostbare. Hvis det er innmontert en GPS i dem, vil du få advarsel om de kjører utenfor ønsket område, for eksempel ved et tyveri.

Datalagring

Kärcher Fleet er nettbasert og kan derfor kjøres på alle datamaskiner og nettbrett. I tillegg finnes det en mobilapp. Foto: Kärcher

Alle data fra flåtestyringen lagres i nettskyen. Kunden eier selv sine data, men kan bestemme om Kärcher skal se dem, og i så fall hvilke data. F.eks. har maskinene en timeteller som kan gi Kärcher beeskjed når det er nødvendig med service på maskinen.

– Hvis maskinen ikke fungerer, hva da? Er problemet enkelt, kan du få en av dine ansatte til å se på det. Er det mer alvorlig, kan du kontakte oss. Med appen Kärcher Air kan du sende en forespørsel til Karcher for å få service, du kan ta bilder av den ødelagte delen og få råd, opplyser Grohmann.

Det er også mulig å gi Kärcher fjerntilgang til utstyret. Da kan leverandøren se alle feilkoder og i noen tilfeller løse problemet online.

Kärcher har for øvrig laget en egen pressemelding om flåtestyringen

Powered by Labrador CMS