Evry i Bergen har utviklet en digital løsning for Field Service Management. Den passer for virksomheter som har har utegående medarbeidere i f.eks. service, tilsyn, renhold og hjemmehjelp.
– Det som gjør Fieldworks spesielt er at alt fra planlegging til utføring av oppdrag og fakturering er sydd sammen i en pakke som løser alle sider og snakker med eksisterende løsninger, sier produkteier for Fieldworks i it-selskapet Evry, Frode Myrseth.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
– Timene som føres på et prosjekt kalkuleres automatisk opp mot kontrakten til kunden. Systemet finner automatisk ut hvilke timer som er overtid, reisetid og lignende, slik at timene som skal faktureres i henhold til kontrakt regnes automatisk ut.
– Det fører både til at bedriften ikke går glipp av timer det skal faktureres for og at det tar mindre tid å fakturere for dem.
Når oppdraget er gjennomført, signerer kundene på iPaden ute i felten.
– Så synkroniseres opplysningene opp mot blant annet økonomisystemet når iPaden er på nettet. Dette effektiviserer prosessen, forklarer Myrseth.
Utviklet over flere år
Fieldworks kjører på iPad. Foto: Evry
Ideen ble unnfanget i 2010 da skipsutstyrsleverandøren Rolls-Royce Marine ba Evry om hjelp etter å ha lett resultatløst etter en løsning som kunne holde styr på mannskap, prosjekter og ikke minst fakturaer for utført arbeid verden over.
Siden da har et team i Evry jobbet med en ny digital løsning i samarbeid med Rolls-Royce, som blant annet har bidratt med uttesting i praksis.
Stor utvidelse
I 2014 så Evry de gode mulighetene for å utvide løsningen til å passe for servicebransjen, og har deretter jobbet for å kommersialisere den.
Resultatet ble lansert 10. mars: En løsning som inkluderer en app på iPad som gjør samme jobben man tidligere trengte Excel, Word og kontorplass for å utføre.
Ifølge Evry erfarer Rolls-Royce at den nye løsningen blant annet reduserte tiden det tar å faktuere en kunde med 80 prosent.