Mange arbeidsmiljøutfordringer løses over en kaffekopp mellom verneombud og leder. Ta en kaffekopp med deg selv iblant, og tenk gjennom rollen din, oppfordrer Arne Bernhardsen.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
- Som verneombud skal du helst være en støttespiller både overfor ledelsen, de tillitsvalgte og de ansatte.
- Det er en krevende rolle. Men det er også en rolle du skal være stolt over, sier Arne Bernhardsen.
Bernhardsen er forlagsredaktør i Gyldendal Akademisk og gløder for arbeidsmiljø. Han har skrevet flere bøker, gitt råd til bedrifter og ikke minst vært hovedverneombud i 12 år.
I HMS-magasinet nr. 5/2009 deler han mange av sine muntre tanker om verneombudsrollen.
– Iblant må vi å stoppe opp og dvele litt ved vervet vårt. Hvem er jeg? Hvor kommer jeg fra? Hvor går jeg?
Mange veier til Rom
En av utfordringene er at verneombud har så mange valgmuligheter når de skal utøve vervet sitt. Det er ikke særlig rart at mange blir usikre, mener Bernhardsen, som under et foredrag for 250 verneombud i Posten snakket villig vekk om ulike rollemodeller. Eller skal vi si karikaturmodeller?
- Er du den store utfylleren av Sikker Jobb Analyse-skjemaer? Risikoarbeideren? Stanseren? Fagforeningsorganisatoren? Eller kanskje den psykososiale eksperten?
Som regel har vi ikke bare én oppgave som verneombud. Vi velger ofte å innta ulike roller til ulike oppgaver. Mange roller har så mye positivt ved seg at vi ofte får gode resultater uansett.
Det er viktig å tenke gjennom hvordan vi utfører vervet, men kanskje ikke så viktig å finne ut hvilken rolle vi spiller mest. Det viktigste er å kunne tilpasse seg etter oppgaven.
Et annet viktig moment er at vi forsøker å spille på de egenskaper vi har. Mennesker er forskjellige, og det er sannsynligvis mye bedre å utnytte sine gode egenskaper enn å forsøke å spille en rolle som er unaturlig for oss.
I HMS-magasinet nr. 5 gir Bernhardsen en rekke råd til verneombud som sliter med å være synlige på arbeidsplassen.
Et av de viktigste er at du tar initativ til å lage skriftlige avtaler om hvordan du skal utføre vervet. Ved å fastsette rammer definerer du både arbeidsområder og tidsbruk, og minsker risikoen for at dine omgivelser får urealistiske forventninger til deg.