Det offentlige nedsatte delingsøkonomiutvalget har det siste året vurdert hvordan delingsøkonomi kan bidra til mer effektiv ressursbruk. Mandag 6. februar 2017 la utvalget fram sin utredning "NOU 2017:4 Delingsøkonomien - Muligheter og utfordringer".
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
- Å dele på underutnyttede ressurser er selvsagt en viktig del av den nye økonomien vi snakker om her, men de store effektene for arbeidslivet kommer av at formidlingen mellom oppdragsgiver og oppdragstaker blir så mye lettere, adm.dir. i NHO Service, Anne-Cecilie Kaltenborn.
- Det er dette som kan bli "game changer'en" for den tjenesteytende næringen i NHO Service. NHO Service følger utviklingen i servicebransjene nært, ettersom arbeidsgiverorganisasjonen allerede har sett at det kommer nye plattformbedrifter og måter å drive på innenfor servicesektoren.
Ifølge ham spiller flere typer teknologi gjerne sammen for å tilby tjenestene, som gjerne er internettbaserte. Videre kan aktørene i utstrakt grad bedømme hverandre, slik at useriøse aktører kan lukes bort både blant tjenesteytere og oppdragsgivere. Det er selve formidlingsplattformen som fungerer som mellommann og betalingen skjer typisk med kort, noe som kan øke sikkerheten for alle parter fordi det gir økt sporbarhet - og også lette myndighetenes tilsyn med at skatter og avgifter blir betalt.
Utvalgsleder fremholdt at det finnes flere muligheter knyttet til delingsøkonomien:
Det kan gi mer effektiv ressursbruk, fordi delingsøkonomi øker konkurransen og gir forbrukerne fordeler.
Den bidrar til innovasjon i markedet.
Den gir nye inntekts- og sysselsettingsmuligheter for befolkning.
Den gir potensielt miljøgevinster.
Utvalget mener at selv om delingsøkonomien representerer gode muligheter for norsk økonomi, finnes det også en del utfordringer. Hovedutfordringene er:
At konkurranseforholdene mellom aktører i delingsøkonomien og den ordinære delen av arbeidslivet påvirkes av forskjeller i offentlige reguleringer.
Det kan være uklart om deltakerne i delingsøkonomien skal anses som ansatte eller oppdragstakere.
Noen grupper oppdragstakere kan bli utsatt for lav betaling.
Forbrukervernregler gjelder ofte ikke, eller det kan være uklart om de gjelder.
Skattereglene kan på noen områder oppfattes som uklare og kompliserte.
Hvordan sikre rapportering og innbetaling av skatt.
Utvalgets medlemmer har hatt litt delte meninger om behovet for å innføre strengere reguleringer av delingsøkonomien. Et flerttall mener for eksempel at det ikke er behov for å endre arbeidstakerbegrepet i arbeidsmiljøloven, men at dagens regelverk er fleksibelt nok til å omfatte også deltakere i delingsøkonomien.
Har fortsatt styrefart
Ifølge finansminister Siv Jensen (Frp) har delingsøkonomien ennå et relativt beskjedent omfang i Norge. Det er derfor viktig å få en utredning allerede nå, slik at regjeringen lettere kan innføre reguleringer og få f.eks. skattemyndighetene til å informere og tilrettelegge før delingsøkonomien eventuelt blir en større utfordring. Rapporten sendes nå på høring, før regjeringen konkluderer med hva den skal gjøre.
Påvirker allerede renholdsbransjen
I en uttalelse er NHO Service i hovedsak positive til mulighetene som delingsøkonomien, som med et bedre navn kan kalles formidlingsøkonomi, kan gi for renholdsbransjen.
De seriøse i bransjen slåss daglig mot konkurrenter i en stor svart økonomi med mye kriminalitet. For NHO Service er det viktig å bidra til økt profesjonalitet og at den enkelte bedrift følger alle pålegg om HMS, opplæring, ledelse, sikkerhet, ansettelsesforhold, kontraktsoppfølging og andre krav.
I uttalelsen skriver NHO Service at en håndfull plattformbedrifter innenfor renhold nå har etablert seg i Norge. For at slike bedrifter skal bli medlem i NHO Service kreves at bedriften er godkjent av Arbeidstilsynet og at de har obligatorisk HMS-kort (id-kort) for alle ansatte. Det er dessuten et krav at medlemsbedrifter i hovedsak skal bruke egne ansatte i renholdsoppdrag.
NHO Servce skriver videre at renholdsbransjen vil ta del i utviklingen og hilser ny teknologi velkommen. Bransjen er spent på morgendagens løsninger. Vi må likevel ikke være naive og tro at ny teknologi fjerner utfordringer i arbeidslivet eller være blinde for hva høyt prispress kan lede til. Det må være en forutsetning at den nye formidlingsøkonomien blir møtt av rammebetingelser som reduserer skadevirkninger og prøver å skape mest mulig nytte for ansatte, kunder, eiere og samfunnet.