Leder: Takk for Bransjeprisen! «Bransjeprisen ønsker vi nemlig å dele med alle våre abonnenter og annonsører, som gjør det mulig for oss å reise Norge rundt for å formidle gode historier, reportasjer og fagstoff om renholdsbransjen.» Les lederen her!
Forbrukere må kjøpe godkjent renhold Alt tyder på at det fra 1. juli vil bli ulovlig for privatpersoner å kjøpe renholdstjenester fra et ikke godkjent firma. – Dette er en stor seier, sier Stein Johnsen, bransjedirektør for Virke Service.
«Jeg er kjemiker, og jeg må si at vi fortsatt bruker for mye kjemi» Steinar K. Nilsen mener Norge er i verdenstoppen når det gjelder renhold. Men forskeren er kritisk til kjemikaliebruken, og mener at årsaken til dette er at opplæringen i stor grad er overlatt til leverandørene.
Bransje inn i en brytningstid Under NFSRs Service- og renholdskonferanse dreide flere av temaene seg om omveltninger som er på vei.
Etterlyser nasjonale hygienekrav – Hvorfor gjør vi rent, når verktøyene vi arbeider med er langt fra rene?
Arbeidstøyet er viktig for renholderen Arne Nilsson i Tekstilservice AS mener det er blitt mye større bevissthet rundt «uniformering» av renholderne. – Man er blitt mer opptatt av design og farger på arbeidstøyet, sier han.
Ingen sovepute for bakterier En finmasket membran hindrer selv virus i å komme inn i denne barriereputen.
Portrett: Katrine Lefdalens Hovden Slow start, rask stigning – Få med meg de jeg ønsker å lede. Først da klarer jeg å oppnå.
Interclean
Små skritt i ny retning Data og teknologi har for lengst gjort sitt inntog i renholdsbransjen, men de virkelig store gevinstene gjemmer seg fortsatt i fremtiden.
Mer vann og mindre kjemi Årets utstillere la mye større vekt på grønne produkter og bærekraft enn før. Men er det grønt alt som glimrer?
Robotmarkedet modnes Interclean bød på uventet mange nye roboter, men også historier om krevende teknologi. To av de mest spennende nykomlingene er allerede i Norge.
Langsomt forover for renhold-etter-behov Blant maskinprodusentene har flåtestyring og kunstig intelligens eksistert i noen år, men særlig når det gjelder sensorer i bygg, synes utviklingen å gå langsomt.
Kronikk: Til tjeneste Finnes det noe alle organisasjoner i verden har til felles? Svaret er ja. Alle har behov for servicetjenester og støttefunksjoner knyttet til aktivitetene som utgjør kjernevirksomheten i organisasjonen. På tross av dette er tematikken lite belyst i lærebøker i organisasjon og ledelse. Hvorfor er det slik?